-->

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, March 5, 2012

Tentang ASB

Salam...

lama xtulis blog...xsempat2...tapi masa tuk membaca n mengintai blog orang banyak pulak...dari situ aku dapat banyak info pasal hal2 dunia...best...

okeh,kali ni aku nak tulis pasal ASB...ala,pelaburan ASB yang menguntungkan...semua orang pon tau...aku pon terjebak dengan pelaburan ni sejak kecik...dulu guna buku ting yang colorful tu,pas tu tukar buku biru...nak kata banyak duit dalam tu,tak lah jugak,tapi adalah sikit sebab aku buat ASB loan dan beberapa sen potongan gaji bulanan....

baru2 ni,aku sebok cari info pasal pelaburan ASB ni...sebelum ni xpulak aku bersungguh2...ntah napa tiba-tiba terdetik hati nak tau kenapa hukum harus dikeluarkan oleh majlis fatwa kebangsaan...kenapa bukan halal...korek, punya korek, akhirnya baru lah aku faham...

apa yang aku faham?sebenarnya macam ni...ASB tidak melabur dalam industri arak dan judi (confirm),tapi sebab duit dorang banyak sangat...sudah berhabis2 dilaburkan ke industri halal pun,masih jugak banyak...so,dorang terpaksa la melabur ke bank rimau...hmm..bank rimau ni patuh syariah ke tidak?tengok dia amalkan riba atau tidak...fatwa harus yang dikeluarkan oleh majlis fatwa kebangsaan pun atas alasan maslahat umum...hmm...macam tidak kukuh...jabatan mufti negeri selangor pun dah kuar fatwa tahun lepas, fatwa ASB tidak halal...boleh rujuk sini http://www.suziey.com/2011/06/hukum-asb-haram-jabatan-mufti-negeri.html (aku ambik dari blog orang...dia ada copy fatwa mufti negeri tu....apapun,memang masih banyak argumen pasal hal ni (silalah google),cuma yang pasti aku sudah tau apa yang patut aku buat..

akhirnya aku putuskan untuk menutup ASB...stopkan potongan gaji & tutup pinjaman ASB...takut lah, disebabkan keuntungan dunia yang kecil,tpaksa pulak menanggung sengsara di akhirat nanti...nauzubillah...

p/s: camna nak tutup pinjaman ASB?belum sampai 2 tahun..uhuhu...toloooong

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...