-->

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, September 22, 2011

untuk generasi akan datang

mod menulis blog datang lagi sempena hari tanpa kereta hari ni...dengar kat berita semalam,patutnya hari ni,tapi banyak je keta hari ni...cums tak jem lah...mebi ramai yang car pool g keje kot..bagus jugak macam tu,aku je g sorang2..maaf ye..bukan xnak sokong langkah nak kurangkan pencemaran alam sekitar,cuma xde geng nak car pool..xkan nak naik bus pulak..klu nak naik bus kena gerak kol 7 lah...ni,nak kol 8 dah,anak masih bergayut nyot2...xsampai hati pulak nak lepaskan macam tu je...

macam2 dah langkah governmen ambik untuk kurangkan pencemaran alam sekitar,macam2 akta dah digubal...siap ada akta baru lagi,special untuk solid waste...ni ikut kata kawan aku lah yang ngajo environmental engineering...tapi tetap jugak masalah alam sekitar makin menjadi2...salah siapa lagi kalau bukan salah generasi kita hari ni...kempen hari tanpa beg plastik pon macam xberjaya...kalau kat sabah ni,hari tanpa beg plastik ialah hari isnin dan sabtu...awal tahun ni,ok2 lah,supermarket siap charge lagi 20 sen setiap beg plastik...tp sekarang ni,dah mcm tak de dah...kesian anak cucu kita nanti kalau dunia dia penuh dengan plastik...

kalau nak cerita pasal pencemaran memang tak habis lah...pada aku yang penting,kesedaran diri sendiri...kita kena fikirkan apa yang baik untuk generasi kita akan datang...sekarang ni je,bencana alam makin berleluasa,dmana2 ada banjir,gempa bumi,ribut,jerebu...akan datang macam mana lah agaknya...aku ni bukan lah aktivis alam sekitar,cuma seorang ibu yang concern akan alam sekitar anak pada masa akan datang...

hari ni,ibu bapa sebok nak beli rumah banyak2...kalau boleh,anak dia dapat rumah satu seorang...ye lah,harga rumah akan datang kan pastinya akan lebih mahal...kan bagus kalau semua ibu bapa juga fikirkan masa depan alam sekitar anak2 nanti...bukan susah pon...buat yang simple2 je,contohnye,xpayah la beli beg plastik hitam untuk bungkus tong sampah,guna je beg plastik dari pasar,yang agak2 saiznya sesuai untuk tong sampah...hmm...kalau kat umah aku je yang selalu buat macam tu,tp laki aku tetap jugak dengan beg plastik sampah yang dia beli...kemas katanya...ntahla...

kita leh jugak jimatkan elektrik dan air..ni laki aku memang sokong...sokong lah sangat sebab semua alat elektrik dia akan beli brand panasonic eco-friendly...iron,kipas,petisejuk,ekon,mesin basuh etc..memang tebukti jugak lah jimat...baru2 ni bil kat umah aku xsampai pon 20 hengget...dah 2 bulan aku dapat rebat dari kerajaan...free you,xpayah bayar...sapa yang untung,aku jugak...duit nak bayar bil tu leh masuk tabung anak...kalau dah terbeli brand lain tu,pandai2 lah nak mengoptimumkan penggunaan...ada banyak cara yang boleh d praktikkan...ha,lagi satu,ekon kat opis tu,make sure xkurang dari 24 degree C ya...

tu je lah aku nak membebel..kita hari ni kerja keras untuk sapa,untuk generasi kita akan datang jugak kan...tapi apa gunanya kita wariskan harta yang berbukit2 tapi dunia dorang penuh dengan sampah sarap dan segala macam pencemaran yang boleh menyebabkan macam2 penyakit serta bencana...

akibat bencana (source:google)


jadi,fikir2 kan,dan selamat beramal...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...